Saturday, March 14, 2009

Mulut Tempayan ke Mulut Perigi


'Ye ke die da meninggal? Bile? Nmpk awk mcm tak sedih pun'

'Tgk awk ok jek. Tak sedih pun. Awk tak sedih ke? Kalo saye mst da sedih. Sebak je rase hati ni'

Antara ayat2 yg aku dengar kebelakangan ini....
Susah mulut org nih...
Yan kate mulut tempayan boleh tutup, tp nih mulut org mmg tak leh nak tutup....
Ibu kate mulut perigi pun masih boleh tutup...
Betul kate ibu dgn yan....
Yan ajar aku kalau ade org ckp mcm tuh ckp blk dgn org tuh,
'Aah, mmg amin pesan kt aku bile amin da tak de nanti die mmg soh aku nangis jek..soh sedeh jek'
Menarik jugak statment yan nih...
Die gune pakai mase time ayah die meninggal dlu...
Sedih?!
Subhanallah...
Tentu lah...
Tapi amin bukan tinggal kan aku utk perempuan atau sebab lain...
Amin tinggal kan aku utk ke dunia yg kekal abadi yg 1 hari nanti kite semua akan ke sane...
Aku redha...
Dan aku pun da lali dgr kate2 org nih....

Kalau sblm nih....

'Alah... Boifren jek. Bukan nye tunang ke suami ke. Org lain tuh lagi kesian. Tak yah lah nak sedih sgt'
'Owh.. Boifren jek. Blm tunang atau kawin. Tak pe lah.. Cari je yg lain'
'Boifren jek. Blm kawin atau pun ade anak. Kalau da ade semua tuh lg sedih'


Nih plk kate2 org sblm nih...
Mase aku betul2 tgh kumpul kekuatan utk teruskan hidup ini tanpa amin...
Pelik aku...
Org2 yg cakap nih pun penah ke diorg rase...

Aku syukur Alhamdulillah Allah bagi aku kesempatan utk aku knl amin walaupun tak lah lame cume hampir 5 tahun...
Tapi cukup aku rs utk aku yg lalai ini sedar bahawa jgn terlalu selesa dgn keadaan yg gembira dan bahagia....
Bnyk yg Amin dpt bg aku dgn izin Allah...
Amin da bnyk bimbing aku dlm tempoh itu...
Tapi aku tetap syukur...
Allah masih mahu bg aku peluang itu...

Ya Allah, tabah kan lah hati hamba Mu yg lemah ini, yang terlalu bnyk rungutan di hati ini Ya Allah.
Kuat kan semangat aku Ya Allah...
Amin telah pulang ke pangkuan Mu Ya Allah...
Kau ampun kan dosa2 amin Ya Allah...
Kau tempat kan lah Amin di tempat org2 yg beriman dan beramal solleh yg Kau lindungi hingga akhirat nanti Ya Allah...
Amin...

No comments: