Friday, April 26, 2013

Permohonan Pasca Siswazah (MARA)

Assalamualaikum...

First of all TAHNIAH kepada yang berjaya dalam Permohonan Pasca Siswazah under MARA baru-baru ni.
I and my several friends yang sedang sambung Master di sini ada juga try untuk apply ke pengajian PHD.
Tapi Alhamdulillah tak berjaya (kena bersyukur dengan segala keputusan.. Hehe)
Tetapi MARA still bagi peluang untuk kami memohon.
Terima kasih MARA (ini tidak mempengaruhi undi saya terhadap mana-mana parti memandangkan permohonan untuk saya mengundi di luar negara tak lepas)

Entry kali ini insyaAllah adalah semata-mata untuk berkongsi pengalaman diri sendiri (sila baca dengan lapang dada ye, InsyaAllah :) )

Skim tawaran MARA yang ditawarkan kepada saya tahun lepas (2012) adalah 'Tawaran Bersyarat Bantuan Pinjaman Pelajaran Mara (SPIP).
Saya apply sekitar awal bulan April 2012 (atas galakan rakan sekerja. Alhamdulillah di beri peluang mengenali dirinya)
Sekitar pertengahan bulan April 2012 permohonan saya berjaya (Alhamdulillah)
Not a million years terfikir dapat jejakkan kaki ke dearah sejuk (sepanjang tahun ini. Hehehe)
Juga saya dimaklumkan (almaklumlah tak pernah amik tahu pun permohonan MARA sebelum ni), tahun ini (2012) adalah kali pertama MARA menawarkan pinjaman ini tanpa perlu sebarang peperiksaan dan temuduga (sila betulkan info saya sekiranya saya salah)

Makanya, bermulalah perjuangan.

Pertama-tamanya, memandangkan sahabat yang mendorong saya untuk apply itu juga bekas pelajar universiti ini dia memberikan email coordinator programmed ni.
Bermula dari situ, Cik Coordinator ni begitu baik dan pantas reply semua email saya.

At some point, I did try to look at other university.
Machester, Australia (tak ingat apa nama universiti tu) but Alhamdulillah Cik Coordinator dari universiti ni yang paling cepat reply lengkap dengan segala info yang meraka perlu saya sediakan.

Since my batch does not need any interview or exams, what I need to do is complete all the requirement from MARA.
At some point, perlu juga call MARA untuk confirm kan apa yang mereka perlu saya buat dan lengkap kan.

First:
Apply to uni. Isi form and so on

Second:
Kena attend BTN
Ada juga yang dengar cerita nya tak attend pun BTN sebab tak sempat.
Again ini pengalaman saya

Third:
Sits for IELTS (cost RM580).
University hanya akan keluarkan unconditional letter after kita sits for IELTS.
Ikut requirement MARA nak 6.5.
UKBA (UK Border Agency) requirement 5.5

Fourth:
Apply VISA
Masa apply visa ni, they want the
1) Unconditional offer letter from university
2) Financial Statment
3) Degree cert
4) Jangan lupa bawa passport ye
5) Bank draft RM1,416
Dengar cerita nya harga visa ni dah naik. Again sila rujuk **
For second part tu, masa apply I bagi financial affidavit je.
Some say, tak boleh.
Im not sure. Rujuk **
Sebab financial affidavit tu memang sangat simple dan tak detail macam financial statement
Tapi Alhamdulillah lepas juga dapat VISA nya.
Saya apply visa sekitar bulan Jun atau July (tak ingat dah)

Fifth:
MARA akan keluarkan financial statement lepas settle agreement.
IELTS, BTN dgn unconditional letter from university tu beri pada MARA untuk MARA keluarkan aggreement (or something.. Maaf dah tak berapa ingat)
Since saya dah skip fourth tu sebab sepatutnya MARA keluarkan financial statement baru boleh apply VISA.
Settle semua tu, bagi MARA VISA kita yang dah siap tu dan bgtau tarikh kita nak fly datang

**Pengalaman saya semata-mata. Tidak terpengaruh dengan mana-mana pihak. Mungkin berbeza dengan pengalaman orang lain

Harap entry ini dapat membantu sesiapa yang telah berjaya dan bakal berjaya dengan permohonan MARA.

Untuk sebarang pertanyaan, boleh email adilah198@gmail.com
Saya akan cuba sedaya upaya berkongsi pergalaman saya sendiri
(Paham. Sebab aku dulu pun blur-blur juga)

Good day ahead guys, InsyaAllah :)




No comments: