Thursday, October 30, 2008

Yoga

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=382716&extra=page%3D1&page=1

Aku da dok bace pasal fatwa yoga nih dr smlm kt forum nih...
Aku tak paham lah...
Aku pn tak lah penah wat yoga pn..
Tp bile Prof Zakaria Stapa dr UKM nih nasihat kan org Islam supaye menghentikan amalan nih Org2 kt forum nih bkn main marah lg...
Aku tak paham...
Ape mslh nye?!
Benti je lah...
Macam da tak senaman lain kat dunie nih...
Aerobik ade, joging ade, ah mcm2 ade...
Da Prof yg dr fakulti pengajian Islam nih kate gitu, terima je lah..
Mufti Perak pn kate gitu..
Yg aku paling bengang siap nk pertikaikan penilaian org yg bijak pandai dlm Islam nih..
Peh...
Panas btl hati aku...
Neway, Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Othman Mustapha kate tak lame lg die akan kuar kan keputusan nye...
Aku tak sabar nk tngu tgk ape keputusan nye...
Kalo lah btl di haram kan, jgn lah wat yoga lg..
Byk lg exercise yg lain yg blh mendatang kan kesihatan jgk...
Aku pn tak de lah wat..
Tapi kalo bgn mlm utk wat solat sunat pn da blh kire exercise yg paling sihat yg konfem tak memesongkan akidah....
Kalo nk lg sihat, kurang kan lah mkn mknan yg tak berkhasiat..
Sendiri mau ingat lah...
Jgn lah bile yoga diharamkan dah terus org Islam tak blh nk sihat sbb da tak de exercise yg pd hakikat nye ade mcm2 jenis exercise lg...
Lu pikir la sendiri.....

2 comments:

----yan---- said...

aku xwat any exercise pn..ok jerk..hahaha

Afham Rusli said...

well, baru2 ni ade berita tentang kajian Terapi Solat yg dijalankan oleh UM. Amat baik untuk kesihtan. Diorang siap publish buku lagi tu, utk bantu org rmai memahami tentang gerakan solat merupakan senaman yang amat menyihatkan serta dapat membasmi beberapa jenis penyakit.

ade 2 link yg berkaitan... klu berminat nak tahu (jika x tau lagi), sila la baca berita di kedua-dua link ini:

1.Terapi solat
2.Sembahyang juga boleh rawat penyakit kritikal