Sunday, March 29, 2009

Kekecewaan...

Hari ini aku da berjalan hampir 1 kl...
Misi : Mencari kasut clarks...
OMG!!!!
Ssh nye...
Rupe2nye org2 kl nih kaye2...
Sume org pun nak beli kasut clarks...
Dari Midvalley (butik die dgn jusco)...
Ke Bangsar Village (cho yg dpt beli slipe crocs, smlm die da beli kasut)
Ke Sogo ( kat sogo aku nak beli purse pas tuh salesperson die cam *******, jd aku puntak jadi lah beli purse)
Last skali ke The Mall...
Sah!!!
Memang sah takde..
Same ade tak ade size ataupun takde pattern yg aku nak tuh..
Kate budak kat kedai tuh kasut yg aku minat tuh last year punye...
Sukati aku lah...
Huh...
Jap2...
Bukak pintu...
Ayah balik...
Hehehe...
Melapor kan status keadaan rumah pada kementerian kewangan a.k.a ayah...
Lampu lah rosak, washing machine lah rosak...
Mentang2 ayah balik, sume pun nak rosak...
Ok...
Abis da...
Kesimpulan ari nih : kecewe giler tak dpt kasut idaman nih... Adoiii.....
Ok untuk kali terakhir...
Aku nak tido da...
Sok keje...
Hehehe...
Macam tak caye ek aku keje...
Da2...
Ngarut plk aku nih...

Utk yan:
Mari kite same2 rase kecewe...
Hehehehe....
Mari kite bakar duit untuk mengubati kekecewaan ko itu...
Ayuh!!!

Friday, March 27, 2009

27 Mac 2009

Berbunyi pulak talipon biru nih tatkala pukul 12 tgh malam...
Sebagai alarm...
Alarm utk bgtau besday amin...
Kalo tak ade alaram pun dilah mmg igt...
Dilah slalu igt...
Dilah takut bile besday amin...
Dilah takut tak dapat membendung air mate ni...
Maaf...
Air mate ini tetap mengalir teringat kan Amin, Sayang...


Genap 2 bulan Amin pegi...
Kalo amin ade, amin genap 24 tahun ari ni...
Kalo dlu dilah mst da pk2 kan ape nak wat untuk besday amin nih...
Tak payah susah2. Amin tak nak ape2 pun untuk besday amin.
Amin slalu ckp dgn dilah cm tuh...
Dilah tak igt lah ape dilah buat untuk besday amin las year...
Teruk nye dilah nih..
Da lupe..
Tapi dilah igt, dilah beli handkerchef kt jusco pas tuh pegi anta wat sulam...
Dilah tulis Amin, Khairul Amin, Amin Dilah...
Ade 3 keping..
Amin bagi dilah 1...
Bukan Amin bg pun...
Dilah yg amik...
Dilah kan suke bau amin...
Tapi tahun nih dan tahun2 yg bakal mendtg dilah da tak perlu pk nak bg ape @ buat ape sempene besday amin...
Dilah hanya mampu sedekah kan Al-Fatihah dan Surah Yassin utk amin...
Semoge Allah trime bacaan dilah...
Mase2 mcm nih rs rindu betul dgn amin...
Tapi dilah tak boleh rindu amin...
Amin pegi menyahut seruan Ilahi...
Semoge amin tenang di sana....


Ya Allah,
Ampun kan dose2 amin Ya Allah...
Kau cucuri rahmat ke atas roh Arwah Amin Ya Allah...
Kau ubati lah rindu di hati yg lemah ini, hati yg milik Mu ini Ya Allah...
Kau tabah kan hati hambaMu yg lemah ini sebagaimana Kau tabahkan hati keluarga Amin Ya Allah...
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim..
AMIN


Monday, March 23, 2009

First day, first time, first of all...

Bgn pagi gosok gigi, minum kopi..lalalala...
Bgn pagi...
Tolong bukak pintu utk bakal tenage pengajar kolej komuniti..
Mereka adalah terdiri daripada yan dan juge leha...
Diorg ade taklimat kt putrajaya...
Taklimat nak jd lecturer...
Perjalanan aku ke tempat keje baru aku menaiki tin sardin yg bergerak..
Aku sardin kt dlm tin sardin tuh pun boleh nafas lg..
Aku rs kuar dr tin sardin bergerak tuh kt ampang park mcm aku da kurus skit..
Hahaha...
Sbb kne impit mcm nasi impit plk...

Di ofis:
Kne ade access kad nak masuk pintu nih...
Aku tak ade lg..
Tercongok lah aku dpn pintu itu...
Ade org msk, aku mencelah je lah...
Kak, tngu kejap yek.
Receptionist die ckp kt aku...
Aku nih nmpk tue ke?!
Hish...
Aku rs aku mmg nmpk tue lah..
Padehal aku rs receptionist tuh ade lah kot 27@28...
Aku rs aku da kne jangkitan amin..
Org pun slalu igt die umu 27...
Muke amin nmpk matang kot..
Aku nih dressing mcm org tue kot..
OWH NO!!!!!

Anyway...
Adilah, saye ***(name die rahsie kan utk keselamatan), meh sy knl kn awk dgn staff2 department kite...
Abg ****,nih staff baru kite adilah...
blah blah blah....
sesi pengenalan yg tak bape knl..
Sbb aku tak bape nak igt name2 diorg...
Lps sesi itu, the rest of my day was like this:
......................................................
......................................................
.....lapar nye perut......................
...diorg lupe ajk aku lunch......
rmi yg tak lunch, diorg bwk bkl...
Yg pegi lunch lupe ajk aku yg tak de access kad nih yg ssh nak jln...
Pas lunch...
......................................................
......................................................
APE?!
Baru pukul 2.30...
Lambat nye lg nak blk...
ARGHHHH!!!
BUHSAN!!!!
....................................................
Ok, da 5.30...
Alamak bos ade kt depan nih..
Arghhh, balik saje..
Aku bukan wat pe pun...
Tata bos...

nota kaki : ...... melambangkan aku tak de wat ape 1st day.owh ye, kebuhsanan aku tahap gaban apebile aku TIADA PC.mcm mane tuh?!arghhhhhh

Yang Benar,
Staff baru yg buhsan

Tuesday, March 17, 2009

Ade aje.. Sape kate tak ade..

Mlm smlm cho tnye aku
Ade lg ke nak cite kt blog tuh.Kan cuti.Keje pun blm stat.Ape aje yg nak cite lg...
Ade cho...
Percaye lah ade...

Kring kring dlm pukul 10...
Fon: Adilah, pn Fatimah nih. Bile awak nak anta surat resign awk?
Aku: Haaa... Pn Fatimah. Smlm sy kol, tak dpt ckp dgn puan pun.
Fon : Eh, sy yg kol awak tak dpt. Awk tak angkat pun
(mmg aku tak angkat pun..aku tgh tdo..mls nak angkat..hehehe)
Aku : Tp sy kol ofis. Org kt ofis kate puan akan kol saya nanti...
(tak kisah lah...nak ape nih?mst nak surat lah nih..suke sgt aku benti agak nye)
Fon : Bile awak nak anta surat resign awak? Anta secepat mungkin yek ke sane. Nanti lmbt plk diorg proses.
Aku : Hantar sane mane?
Fon : Hantar ke jabatan lah. Nnt diorg akan proses (ke ape ke aku pun tak bape dgr sgt)
Aku : Eh puan, sy da kol en sazali(org kt jabatan tuh) die kate anta kt skolah jek. Nnt skolah yg akan hantar ke jabatan.
(surat tawaran pun tak dpt..)
Fon : Owh.. Ye ke? Ssh lah mcm nih... Haaa... Hantar cpt skit lah.. Ari nih da slase. Esok rabu (luse khamis.tak bgtau pun aku tau..hehe)

Di ketika yg lain...
Pada medium yg lain...
Pd medium yahoo messenger:
rizmanap: dila aku ade benda nak cakap
dil: haa
dil: jgn kate ko nak kawin plk?
dil: tekejut beruk aku nnt
rizmanap: hahah
rizmanap: x de la
rizmanap: ko kan dapat keje
rizmanap: aku resign
dil: aik
dil: nape?
dil: bile?
rizmanap: semalam
rizmanap: sebab banyak sgt masalah kat sini
dil: iye?
dil: ko kt mane nih?
rizmanap: dan aku rase mcm diergunakan company utk buat decision besar at the same time diorang tak nak bertanggungjawab
dil: iye?
rizmanap: jap aku call ko bz x
dil: abis ko benti diorg ckp ape?
dil: ok
To make a long story short...
Farizah kini yg berada di bintulu pun nak benti keje sebagai ENIGNEER...
Btl lah kate malin agknye...
Sume nak tukar profession nih...
Aku br nak mule nih...
InsyaAllah...
Aku boleh nih....

Di medium yg lain...
Medium tepon biru aku yg kiut...
Medium msg plk...
Aku : Eh, ko kt sh alam ke?
Msg : Kt tg malim ler.
Aku : Asal tak nmpk ko on9?
Msg : Bz. Mls nk layan org.
Aku : Ceh... Ye lah.. Tak kaco ko ler..
Msg : Aku tgh pening pale nih.
Aku : Asal? Prjk ko prob lg ke?
Msg : Server prob. Mcm blk lmbt jek ari nih.
Aku : Smlm ko blk kul bape? hehe...Mcm petunjuk jek..mcm yek aku kate..
Msg : Pe ko ckp nih.Xpaham.11 lebih smpi umah...

Utk org yg rs die msg tuh,
Petunjuk yg aku mksudkan ialah...
Hehehe...
Mcm bg ko tensen keje..
Mcm soh ko benti keje ld lecturer jek..
Mcm yek aku kate...

Tgk cho..
Kan ade bende nak cite nih...
Nih br utk ari nih jek..
Ari nih pun baru ptg..
Ade mlm lg...
Owh ye..

Malin,
Die da approve da..
Mane ko nih?
Aku nak share kegumbiraan aku nih...
Hehehe....

Monday, March 16, 2009

Betul ke?!

Aku nih nak tulis blog...
Agk2 ade bnyk gak bende nak cite...
Tapi nape tah jari jemari aku yg comel nih tak tertekan cite2 yg ade...
Jari jemari aku nih nak tekan2 cite pasal amin...
Amin yg da tak ada...
Tah lah nape...
Lately nih tibe2 rase mcm rindu sgt dgn amin...
Tibe2 mcm rase amin tuh ade je lg...
Cume die tak msg aku jek...
Rase mcm die cume bz keje die smpi lupe msg aku...
Rase mcm die ade kt tg malim..
Nanti bile die da tak bz die akan msg lah atau pun dtg kl nih jmpe aku..
Masih terngiang2 kt telinga aku nih gelak ketawa die yg slalu wat aku gembira tuh...
Bile aku tutup mate, aku bukan terbayang tapi aku nmpk...
Aku nmpk senyuman die yg penuh tuh...
Tersusun gigi Amin bile senyum...
Suke btl aku tgk amin senyum...
Kalau nak marah pun tak jadi...
Cair je hati aku nih bile tgk senyuman amin...

Las thursday aku msg kakak amin...
Nak bgtau yg aku da dpt sijil mati dgn report polis amin (alamak, baru teringt aku ptt pegi photostat dokumen2 amin tuh pas tuh setel kan ptptn die)....
Kakak amin bgtau yg soknye(Jumaat) mak amin, kakak amin dgn adik2 amin akan dtg kl..
Saje jalan...
Diorg akan tido umah makcik amin kt serdang...
Memori lalu bermain di minda aku...
Slalu kalo cuti skolah mmg adik2 amin dgn mak amin dgn kakak amin akan datang kl...
Walau kat mane pun amin time tuh, die akan balik temerloh utk bwk diorg sume ke kl...
Amin akan drv...
Kalo dlu ms zaman2 blaja, die akan blk temerloh jugak...
Skrg da tak de lah...
Adik amin yg bawah die tuh lah kne amik alih tugas2 amin...
Sabtu mlm mak amin msg aku
Salam, makcik on da way ke phg.adik arwah yg uia tu ikut blik. Esok die blk plk.
Salam.Cpt nye makcik balik. Tak sempat singgah umah dlu.
Cdg mmg esok nak blik n sngh. Ok. pnjg umur jumpa lg.sayang dilah!
Tibe2 rs sayu plk bace msg mak amin nih...
Dulu anak die yg slalu ckp sayang kt aku...
Skrg mak die plk...

Pagi td anta ibu kt kl sentral...
Ibu naik klia express jek dr sane ke klia..
Yan, takde banjir pun kt kl sentral tuh...
Jgn risau...
Tak lah rs sedih sgt...
Sbb br lg je kan jmpe ibu...
Cume kali nih, tak tau lg lah bile ibu akan blk kl lg..
Tibe2 aku bermonolog dgn diri aku...
Nih kalau amin ade mst aku msg die bgtau aku nak anta ibu ke kl sntral...
Nnt mst die bls msg aku ckp 'drv lok2'...
Pas tuh nnt pas aku anta ibu, aku nak blk umah plk mst amin msg aku ckp 'drv lok2.nnt smpi umah msg lah amin'
Tapi tuh semua tak mungkin kan...
Amin da tak ada...
Dlu aku slalu terpikir mcm mane lah aku nak hidup tanpa amin...
Sayang, dilah tak dpt bayang kan kalau hidup dilah tak ade amin.
Hish, ape ckp mcm tuh. Amin tak suke tau.
Die tak penah pun deny atau die tak penah janji yg die tak akan tinggal kan aku...
Mungkin amin da tau yg 1 hari nnt, tak lame lg die akan tinggal kan aku...
Dlu slalu bayang kan...
Skrg da tak payah bayang...
Amin mmg da tak ade pun....
Boleh jek aku hidup tanpa die rupenya kan....

Saturday, March 14, 2009

Mulut Tempayan ke Mulut Perigi


'Ye ke die da meninggal? Bile? Nmpk awk mcm tak sedih pun'

'Tgk awk ok jek. Tak sedih pun. Awk tak sedih ke? Kalo saye mst da sedih. Sebak je rase hati ni'

Antara ayat2 yg aku dengar kebelakangan ini....
Susah mulut org nih...
Yan kate mulut tempayan boleh tutup, tp nih mulut org mmg tak leh nak tutup....
Ibu kate mulut perigi pun masih boleh tutup...
Betul kate ibu dgn yan....
Yan ajar aku kalau ade org ckp mcm tuh ckp blk dgn org tuh,
'Aah, mmg amin pesan kt aku bile amin da tak de nanti die mmg soh aku nangis jek..soh sedeh jek'
Menarik jugak statment yan nih...
Die gune pakai mase time ayah die meninggal dlu...
Sedih?!
Subhanallah...
Tentu lah...
Tapi amin bukan tinggal kan aku utk perempuan atau sebab lain...
Amin tinggal kan aku utk ke dunia yg kekal abadi yg 1 hari nanti kite semua akan ke sane...
Aku redha...
Dan aku pun da lali dgr kate2 org nih....

Kalau sblm nih....

'Alah... Boifren jek. Bukan nye tunang ke suami ke. Org lain tuh lagi kesian. Tak yah lah nak sedih sgt'
'Owh.. Boifren jek. Blm tunang atau kawin. Tak pe lah.. Cari je yg lain'
'Boifren jek. Blm kawin atau pun ade anak. Kalau da ade semua tuh lg sedih'


Nih plk kate2 org sblm nih...
Mase aku betul2 tgh kumpul kekuatan utk teruskan hidup ini tanpa amin...
Pelik aku...
Org2 yg cakap nih pun penah ke diorg rase...

Aku syukur Alhamdulillah Allah bagi aku kesempatan utk aku knl amin walaupun tak lah lame cume hampir 5 tahun...
Tapi cukup aku rs utk aku yg lalai ini sedar bahawa jgn terlalu selesa dgn keadaan yg gembira dan bahagia....
Bnyk yg Amin dpt bg aku dgn izin Allah...
Amin da bnyk bimbing aku dlm tempoh itu...
Tapi aku tetap syukur...
Allah masih mahu bg aku peluang itu...

Ya Allah, tabah kan lah hati hamba Mu yg lemah ini, yang terlalu bnyk rungutan di hati ini Ya Allah.
Kuat kan semangat aku Ya Allah...
Amin telah pulang ke pangkuan Mu Ya Allah...
Kau ampun kan dosa2 amin Ya Allah...
Kau tempat kan lah Amin di tempat org2 yg beriman dan beramal solleh yg Kau lindungi hingga akhirat nanti Ya Allah...
Amin...

Wednesday, March 11, 2009

Surat utk Aku

bgn pagi report duty kt yan dlu..
tp die cm biase pkl 10 g breakfast dlu....
pukul 9.30 pegi amik offer letter tuh...
saspen gak aku...
da lah mlm tadi aku mimpi kate company nih bg aku rm1600 jek..
tah cm ne ler boleh plk msk dlm mimpi..
anyway...
dalam debaran menanti...
jeng2...
ewah...
lmbt plk minah yg nak bg aku offer letter nih....
msg yan jap...
'sabau ler jap' yan ckp dgn aku...
phbttttt utk yan...
ibu da la tngu kt bwh nih...
aku mls nak paking..
soh ibu tngu bawah jek...
tapi tak pe...
mst ibu mengisi mase lapang nye sebagai pengguna celcom yg cemerlang (if u know what i mean, kalo tak tau, buat2 tau je ler)....
'ok.offer letter nih ade 2 copy.1 u kne pulang kan ms u report.1 lagi u boleh smpn.u report 16hb nih yek'
'eh,i da ckp dgn pn noraini if i were to get this job, i nak mintak semngu'
'owh...mcm tuh plk.kalo mcm tuh u kne call pn noraini lah bg tau'
'ok.no problem'
alah...
bukan susah sgt nak call die...
ckp aje dgn secretaty die...
well anyway....
punye lah die lipat2 offer letter yg agak tebal tuh, sumbat due2 dlm envolope kecik...
ekele...
aku nak tgk kot ape position aku dgn salary nye...
jeng2...
1 page : blah position blah blah....
2 page : blah basic salary... wow...
penjelasan : agak terkejut jugak aku... Alhamdulillah. agak tngi dr yg aku expect...
tak sabar nak turun nak tnjk kat ibu nih...
ibu pun tgk page 2 bulat jugak bijik mate nye
'syukur alhamdulillah dilah. kne buat sujud syukur awak'
pas tuh gtau cho n ayah...
'ayah, pas bulan april ayah da tak yah bg duit blanje'
'eh, ape plk bln april.patut skrg da tak yah bg'
ewah ayah nih...
jgn mcm tuh ayah...
nanti kurus anakmu kurang mkn...
ekekek...
pas tuh call yan...
corecction utk blog yan...
aku tak blagak eh..
'tak kan lah aku nak blagak.ko jd engineer dlu kot dr aku.da msk 5 bln pun'
phbtttttt utk yan lg...

nota kaki : salary aku yg wow tuh tak lah sebyk salary yan. aku wow sbb agak tngi dr yg aku expect....